Van ‘placemaking’ tot duurzaam toerisme: Een overzicht van de lopende projecten

Status

Afgerond

Team

Studenten van het Lab samen met hun coaches en partners

Betrokken partner(s)

Gemeente Amsterdam / SAIL, Openbaar Ministerie, Visit Beemster

In september 2021 zijn in totaal 40 studenten van onze opleidingen Communicatie, Creative Business, Facility Management, Leisure & Events Management en Tourism Management samen met een groep exchange studenten van onze partneruniversiteiten uit België, Duitsland en Spanje gestart met de Labtrack binnen het ULT-Lab Amsterdam. Samen met onze partners is gewerkt aan een aantal challenges. Een korte omschrijving van de projecten:

Long tracks

Tijdens de long track werkt de student binnen een multidisciplinair team voor een van onze partners aan een challenge. De long track duurt 20 weken (1 semester) en bestaat uit 4 grote climbs ingedeeld in discover & define phase, development phase, design phase, deliver and document phase. Tijdens de long track krijgen de studenten meer tijd om een concept te ontwikkelen en details uit te werken.

Partner: Visit Beemster

Challenge: Reinvent Leisure & Tourism – Ontwikkelen van een ‘experience’ voor bezoekers met als focus het gebied tussen Amsterdam-Noord en Alkmaar.

Voor dit project gaan de studenten een puur, authentiek, sociaal en fair concept ontwerpen dat aandacht richt op het culturele geschiedenis van het landschap van Recreatieschap en Beemster en rekening houdt met het station Amsterdam Noord als start- en toegangspunt. Een concept dat aan de ene kant bezoekers aantrekt en aan de andere kant positieve sociale impact creëert. Onze studenten hebben hierbij ook aandacht voor aspecten als water, voedsel, cultureel erfenis en oorlog/zekerheid met betrekking tot de geschiedenis van het gebied. Uiteindelijk gaat het erom ‘experiences’ te ontwerpen die uniek en memorabel zijn, maar ook leerzaam.

Partner: SAIL

Challenge: Ontwikkelen van een ‘positieve provocatie’ in het kader van het evenement SAIL in Amsterdam

Onze studenten ontwerpen een concept dat jongeren verbindt met de stad Amsterdam, de haven en haar geschiedenis, om ervoor te zorgen dat ze weten wat SAIL als evenement voor hun generatie kan betekenen. SAIL is een vijfjaarlijks, nautisch publieksevenement dat de hele wereld verbindt. In 2015 ontving SAIL Amsterdam ruim 2,4 miljoen bezoekers. 2020 werd het evenement afgelast als gevolg van de corona maatregelen. In 2025 zal het evenement weer plaatsvinden.
Met een positieve provocatie als concept wordt bedoeld: prikkelende stellingen, onverwachte acties, uitdagende events of toevallige objecten in de openbare ruimte. Deze interventies verrassen, inspireren of provoceren op een positieve manier jongere bezoekers, voorbijgangers of deelnemers, en zetten hen zo aan het denken over maatschappelijk vraagstukken die op een relevante manier verbonden zijn met SAIL. Ze dagen mensen minimaal uit tot dialoog/interactie en idealiter tot actie. De actuele kwesties en situaties rond duurzaamheid en inclusie die juist nu spelen rondom het IJ, de oevers en de kades staan centraal in dit project. Denk aan waterkwaliteit, gentrificatie, bereikbaarheid, mobiliteit. Onze studenten ontwerpen, realiseren en testen met lef en verbeeldingsvermogen ‘Positive Provocations’.

Short tracks

Tijdens de short track werken de studenten binnen een multidisciplinair team voor een of meerdere partners aan twee challenges. De short track duurt 2 x 10 weken (samen 1 semester). De challenge ligt hier in het snelle vinden van een mogelijke aanpak van een ‘wicked problem’. Ook in het echte werkleven kan het gebeuren dat binnen zeer korte tijd een oplossing ontwikkeld moet worden. De studenten leren hier dus om om te gaan met tijdsdruk en het maken van keuzes.

Partner: Openbaar Ministerie (OM)

Challenge: ‘Pilletje hier, lijntje daar’- Onze studenten worden gevraagd om een constructieve en positieve manier te vinden om de aandacht van jongeren te vestigen op de problematiek, de maatschappelijke en criminele impact van drugs.

Het Openbaar Ministerie (OM) is verantwoordelijk voor de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Het geeft leiding aan de opsporing, treedt op ter zitting en ziet erop toe dat straffen worden uitgevoerd. Mede naar aanleiding van diverse publicaties (zoals het rapport ‘De Achterkant van Amsterdam’ én de kritiek daarop) en de moord op advocaat Derk Wiersum en misdaadverslaggever Peter R. de Vries is de discussie opgelaaid over normalisering van drugsgebruik (coke, xtc) gebruik in Nederland en de criminele wereld die daarachter schuilgaat. Het OM merkt dat de discussie hierover vaak gepolariseerd werkt. Door naar elkaar te wijzen blijft het echte gesprek erover meestal uit en de bewustwording van de wereld erachter ook. Zonder te willen moraliseren, normeren en/of schuldigen aan te wijzen, vraagt het OM aan onze studenten om een manier te vinden om jongeren constructief en positief te betrekken bij het zichtbaar en bespreekbaar maken van de maatschappelijke impact van drugs. Hoe kunnen ze voor een open gesprek zorgen en voor bewustwording en betrokkenheid?

Partner: Gemeente Amsterdam placemaking Buikslotermeerplein

Challenge: Ontwikkelen concept dat oude en nieuwe bewoners van Amsterdam-Noord dichter bij elkaar brengt

Aan onze studenten wordt gevraagd om een concept voor de jonge Noorderlingen te bedenken dat de bewoners van Amsterdam-Noord dichter bij elkaar brengt en het gesprek met elkaar stimuleert. De sterke transformatie van de buurt heeft namelijk een grote en niet altijd positieve invloed op het leven van de mensen in de omgeving. Samen met de gemeente en de leercoaches van het Lab komen onze studenten tot mogelijke oplossingen waardoor de verschillende sociale groepen de kans krijgen om met elkaar in contact te komen en te verbinden. De gemeente houdt zich al sinds 2020 bezig om het gebied rond het Buikslotermeerplein te verlevendigen en dus verschillende maatschappelijke groepen bij elkaar te brengen, zodat iedereen zich in Amsterdam-Noord thuis en welkom voelt. Cinekid, een van onze partners, is ook aangesloten bij de challenge. Deze organisatie organiseert jaarlijks het Cinekid Film Festival, het grootste kindermediafestival ter wereld, op het Buikslotermeerplein. Cinekid Film Festival is een voorbeeld van hoe het verbinden van de mensen op een kleine schaal kan functioneren. Met het overbruggen van de verschillen tussen de Noorderlingen moeten de studenten dus rekening houden wanneer ze een concept co-designen.